a

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer. Proin gravida nibh vel velit auctor aliquet. Aenean sollicitudin, lorem quis.

a

Latest News

 

Blog

Framåtfällningar för att varva ner.

I serien för god sömn kommer vi nu till lite positioner som hjälper kroppen att varva ner….

Vårt Autonoma nervsystem.

Här styrs de funktioner som sker i kroppen utan att vi behöver tänka på det. Hjärtslag, blodtryck, hormonutsöndring mm. Kort kan man säga att det här systemet har 2 delar (Man har hittat ett 3:e men det blir i ett annat inlägg)   Sympatiska/ParaSympatiska NS eller Gas/Broms.

Även om hela systemet är autonomt, d.v.s det styrs utanför vår vilja så kan vi använda tex olika andningsmönster för att hjälpa oss att växla mellan gasen eller bromsen efter vår vilja. (se tex “andas för att sova gott“)

När det kommer till yogapositioner så påverkar även de vilket system som aktiveras. En enkel regel som oftast stämmer är att framåtfällningar lugnar och hjälper oss komma ner i varv medan bakåtböjningar värmer kroppen och sätter igång det sympatiska NS.

I Yin yoga använder man ofta Enkla framåtfällningar där man kan vila länge. (Yin står för just den lugnande kylande delen som är det parasympatiska NS, Medans Yang är värmade och aktiverande)

Gör så här:

KonasanaSätt dig med benen brett isär.
Ta en filt under rumpan om du behöver komma upp lite.
Fäll framåt utan att sträcka.
Ta ett par block eller annat du har till hands för att vila armarna på om du inte kommer ner till golvet.
Bara sjunk framåt, slut ögonen och släpp all vilja att nå någonstans. Du är redan framme.
Andas lugnt och mjukt.
Börja nu scanna igenom kroppen efter anspänningar. Kanske spänner du benen, axlarna eller käkarna….? Med varje utandning släpp lager för lager av spänning och bli mjukare och mjukare. Fortfarande utan något mål att “Nå längre”.

Stanna 5-10 min (bygg upp tiden i egen takt)

DanielaSchutt

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.

Your comment...NameE-mail