Viryayoga på DinBalans

Du har väl inte missat att vi från och med denna terminen har klasser i Viryayoga!!! Åsa Greijer håller klasser på Torsdagar kl 19.00. Du bokar dig som vanligt i vårt bokningssystem. Vanliga klippkortet gäller.

Vad är Viryayoga

Viryayoga är en dynamisk yogaform som med sin fokus på biomekanik gör det möjligt att utöva yoga med minimerad skaderisk och samtidigt systematiskt stärka och mjuka upp kroppen. Ordet virya kommer från språket sanskrit och betyder ”energi” eller ”kraft”. Ett passande beskrivning av hur man känner sig efter en viryayogaklass!

Viryayoga är utvecklad av yogaläraren Josephine Selander tillsammans med naprapaten Malin Flink. Josephine tyckte det saknades en yogaform där biomekanik såväl som filosofi och glädje får plats på yogamattan.

Viryayoga på DinBalans yogastudio Torsdagar kl 19.00

Malin hade träffat på många yogaskadade patienter. Så de tillsammans tänkte att varför inte utveckla en yogaform som är hälsosam för kroppen? Detta tillsammans med tankar om att de ansåg att det behövdes en anpassad yogaform till våra förhållanden i väst, där de flesta har stillasittande arbeten och börjar yoga i relativt mogen ålder. Så föddes Viryayogan. En yoga som bygger på gammal kunskap, men som silats genom ett modernt filter av vad vi idag vet om kroppen.

Josephine och Malin har gått igenom en mängd yogaställningar och tagit bort de skadliga, lagt till kompletterande. Analyserat ordningen på positionerna. Allt för att få ett heltäckande och utmanande yogaprogram med fysisk variation, som i lagom takt bygger upp kropp och sinne för mer kluriga positioner.

Josephine har under de senaste 10 åren utvecklat Viryayogan till ett helteckande yogasystem med upplägg och nivåer för att passa alla. Hon har också gett ut flera böcker och DVD:er för att kunna sprida Viryayoga framförallt i Sverige och i Norden.  

Hur är en Viryayogaklass uppbygd?

I varje klass arbetar vi oss igenom 10 olika moduler; uppvärmning, solhälsning, stående positioner, balanser, magstärkare/armbalanser, höftöppnare, bakåtböjningar, framåtfällningar, avslutande och avslappning. Detta för att du ska få en komplett yogaupplevelse.

Under klassen använder du dig av yogablock och band, allt för att du ska kunna anpassa varje position helt utifrån dina egna förutsättningar (längd på armar/ben, rörlighet, styrka eller kanske skada).

Varje yogaklass har ett biomekansikt tema. Enkelt förklarat – rörelselära och om hur vi använder kroppen på ett hälsosamt sätt. Detta innebär att vi ena veckan kanske har ett tema kring hur vi jobbar med våra fötter och veckan efter kanske axlarna. Genom denna kunskap kommer du skapa en förståelse kring hur just din kropp fungerar och hur du stärker kroppen på ett säkert och effektivt sätt.

Varje viryayoga-klass har också ett filosofiskt tema. Det kan ex. vara balans, landa i nuet, acceptans. Detta binds ihop med klassens upplägg och vill du så låter du veckans tema vara en del också i din vardag i livet ”utanför mattan”.

Kort sagt, med hjälp av den senaste kunskapen om biomekanik har virya utvecklats som en yogaform som är genomtänkt, tydlig och fungerar för oss idag – i vårt klimat, med våra förutsättningar, och för våra kroppar.

Källa hälsokompassen.com


0 thoughts on “Viryayoga på DinBalans”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Related Posts

Info

Allt om ryggen med gästlärare Olivia Berggren

Allt om ryggen Välkommen till workshopen där vi yogar för ökad kroppskännedom, styrka och glädje över kroppens alla möjligheter!Att ryggen är en central del av vår kropp i rörelse råder det inga tvivel om, men Read more…

Info

Gongbad – Koncert Mateusz Krawiec

Gongbad och föreläsning med Mateusz Krawiec 2 feb Gongbad är en upplevelse utöver det vanliga.En djupavslappning till de läkande vibrationerna av gongen ger en stressreducerande effekt. Vibrationerna hjälper oss att aktivera vårt parasympatiska nervsystem och djupt Read more…

Info

Backbend Journey

Tycker du att bakåtböjare är utmanande? Du är inte ensam. Därför kör vi en hel vecka med tid till bakåtböjare, Både övningar för att ge kroppen den styrka och rörlighet som behövs, men även den teknik och de saker vi kanske inte inte riktigt hittar själva för att göra bakåtböjare till din roligaste del i din träning.