Pressur + Yin yoga = Sant

På onsdagar håller jag klasser där vi blandar pressur och yin. Vi använder oss av block och bollar för att massera bindväven längs med de linjer av bindväv som vi har i kroppen. Det kan vara smärtsamma områden vi upptäcker, men känslan efteråt är otroligt befriande, spänningar släpper och en nyfunnen lätthet infinner sig. Det blir lätt beroendeframkallande när du väl har provat.

Men varför är pressur och yin så effektivt på bindväven och varför känns det så bra efter att vi tryckt på stela, låsta områden? Jo bindväven blir stel av stillasittande, även om vi är duktiga och går och tränar regelbundet så har de flesta av oss många timmars stillasittande däremellan. Det kan göra bindväven både stel och torr. Pressuren återfuktar och löser upp förtjockad bindväv. En annan effekt av pressuren är att vi får bättre kontakt med kroppen. Det mesta av vår aktivitet sker i huvudet nu för tiden, inte i kontakt med kroppen. Många av oss har svårt att känna och uppleva flera delar av sin kropp. Vad det innebär och hur det kan ge smärta i kroppen är ett helt inlägg i sig. (Kommer snart) Men sammanfattat så kan sämre kontakt med kroppen skapa smärtproblematik. Pressuren hjälper din hjärna att återskapa en relation och kommunikation med din kropp och detta i sig kan avhjälpa smärtproblematik.

Vad kan vara problemet i bindväven?

Densitet – för mycket bindväv blockerar både näring och syre att nå cellerna samt att det kan begränsa vår rörelseförmåga och i sin tur överbelasta andra muskler i kroppen. Vid pressur och yin lossar vi på blockeringar och starka strukturer som kan ha byggts upp under många års spänningar/felbelastning. Forskaren Langevin har sett att längre stretch /akupunktur (30 min) påverkar bindväven så att den släpper taget om omkringliggande vävnad.

Viskositet – vi kan få för torr bindväv, bindväven är i allra högsta grad ett system beroende av vatten. Hyarulonsyra binder 1000 ggr sin vikt i vatten och bidrar till att hålla bindväven återfuktad och smidig. Det är just vätskan som gör bindväven stark och tålig för tryck. Vid pressur har forskare sett att vi trycker ut vattnet ur bindväven, för att sedan få högre återförsel av vatten när trycket släpper.

Klibbighet – bindväv som fäster för starkt i omkringliggande vävnad. Vid inflammation omvandlas fibroblaster, (de celler som producerar själva fibrerna i bindväven) till myofibroblaster. Myofibroblasterna ökar produktionen av fibrer och sprayar ut fibrer för att skapa ett ”bandage” sedan aktiveras ett muskelactin protein som kontraherar bindväven. Detta för att vi ska kunna dra samman sårytorna vid läkning (utan nål och tråd). Nu kan ju en inflammation uppstå utan att vi skär oss. Den kan uppstå av att vi till exempel överbelastar en axel med repetitiva rörelser. Men samma sak händer med myofibroblasterna. Resultatet blir en ännu stelare axel där nerver kan komma att klämmas av den ökade mängden bindväv. Med pressur kan vi trycka ut sådana bindningar och långsamt, försiktigt och tålmodigt få bindväven att glida och röra sig som den ska.

Bindväv byggs där vi har belastning, men inte utifrån en enda dags repetitivt arbete utan av ett upprepade belastningsmönster över längre tid. Att forma om ett negativt mönster i bindväven kräver tålamod och tid. Långa hålltider i yinpositioner och upprepad pressur.

Pressurpass

Här hittar du ett pressur/yinpass för deep front Line. Denna bindvävslinje är tätt kopplad till flera av våra stressmuskler som Psoas och diafragma.

Obs, passet har inte utförliga beskrivningar utan är mer ämnat som lathund för dig som redan har provat och vet/känner igen övningarna och vill träna hemma.

Känn igenom och notera hur de olika punkterna känns, vissa punkter kan göra mycket ont, då kan du lägga något emellan dig och bollen, en sjal eller ett lite mjukare tyg. Var snäll mot dig själv samtidigt som du inte stannar i din comfort zone. Tryck aldrig direkt på en led och flytta bollen om du känner stark puls rakt under bollen. Det är väldigt intressant att gå igenom de olika linjerna i kroppen och notera att vissa linjer gör ont hela vägen medan andra linjer bara är lite obehagligtskönt att jobba med. Se det lite som att du får en tydlig genomgång av sakernas tillstånd i kroppen, spänningar i ryggen kan komma från stelhet i vader och ben, du kommer upptäcka saker du inte var medveten om tidigare.

Självklart vill du även hitta grunden till ditt problem och lösa det, annars kommer du bara fortsätta belasta som du gjort tidigare och skapa samma mönster och spänningar igen. Var utforskande och nyfiken, du kommer lära känna din kropp på ett nytt sätt och hitta nycklar som kan hjälpa dig förändra din kropp och rörelsemönster.


0 thoughts on “Pressur + Yin yoga = Sant”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Related Posts

Zamlat

Höstlovet v.44

Vilken vacker och underbar termin vi har haft hittills! Och nu är det redan dags för Höstlov! Åsa håller sin Viryayogaklass precis som vanligt och järngänget håller studion öppen för egen träning kl 17.00 Måndag Read more…

Info

Rabatter till dig som behöver det

Rabatter till dig som behöver det Vi vill att du som verkligen behöver det fortfarande ska kunna yoga till ett lägre pris. Med en rabatt som hjälper dig att kunna yoga och ta hand om dig Read more…

Info

Viryayoga på DinBalans

Du har väl inte missat att vi från och med denna terminen har klasser i Viryayoga!!! Viryayoga är en dynamisk yogaform som med sin fokus på biomekanik gör det möjligt att utöva yoga med minimerad skaderisk och samtidigt systematiskt stärka och mjuka upp kroppen. Ordet virya kommer från språket sanskrit och betyder "energi" eller "kraft". Ett passande beskrivning av hur man känner sig efter en viryayogaklass!