Hur kan vi hantera stress?

Den eviga frågan i vårt samhälle idag. Genom åren har jag haft stressfysiologi som brinnande intresse, vare sig vi upplever ett akut trauma eller långvarig vardagsstress så har vi samma nervsystem som ska hantera det. Genom att förstå hur systemet fungerar och hur det reagerar kan vi med enkla medel justera och minska de negativa effekterna av stress i kroppen. I mina antistressklasser lär vi oss hur kroppen är byggd för att hantera stress. Vad den klarar av och inte. När vi förstår det, blir det mer uppenbart vad som fungerar för att motverka de negativa effekterna av stress.

Vi går igenom vissa grundläggande nycklar, som andning, sinnen, tankar och även hur kroppens position påverkar oss. Varje del är en viktig nyckel till att både förstå men också hantera. Vi pratar om den forskning som finns. Vi övar sedan genom att praktisera, ofta har vi ett invant mönster som vi har använt i många år och det kan ta tid att bryta. Vi övar på yogamattan men det ger resultat i vardagen. Det är där förändringen kan ge frukt.

Välkommen fredagar 10.30

Photo by Fuu J on Unsplash


0 thoughts on “Antistressklasser på fredagar”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Related Posts

Info

Allt om ryggen med gästlärare Olivia Berggren

Allt om ryggen Välkommen till workshopen där vi yogar för ökad kroppskännedom, styrka och glädje över kroppens alla möjligheter!Att ryggen är en central del av vår kropp i rörelse råder det inga tvivel om, men Read more…

Info

Gongbad – Koncert Mateusz Krawiec

Gongbad och föreläsning med Mateusz Krawiec 2 feb Gongbad är en upplevelse utöver det vanliga.En djupavslappning till de läkande vibrationerna av gongen ger en stressreducerande effekt. Vibrationerna hjälper oss att aktivera vårt parasympatiska nervsystem och djupt Read more…

Info

Backbend Journey

Tycker du att bakåtböjare är utmanande? Du är inte ensam. Därför kör vi en hel vecka med tid till bakåtböjare, Både övningar för att ge kroppen den styrka och rörlighet som behövs, men även den teknik och de saker vi kanske inte inte riktigt hittar själva för att göra bakåtböjare till din roligaste del i din träning.