Ashtangayoga räknas som en av de mest fysiska yogaformerna. Men även om vi utför många yogapositioner och det är mycket rörelse så följer varje klass exakt samma flöde. Det gör att du kan vända ditt fokus inåt och komma till ett meditativt flöde när du väl är van vid serien.

Serien består av solhälsningar, stående serie, sittande serie och avslutande serie. Ladda ner serien här.

Varje rörelse är kopplat till andetaget och du tränar upp din kontakt med kroppen. När jag undervisar Ashtangayoga är jag mån om att alla ska känna att de är med och kan utföra alternativ på sin egen nivå. Det är viktigare att du känner själv att du är på väg framåt och blir nyfiken på att utveckla och utforska din kropps styrkor och svagheter och hitta glädjen i att kunna göra positiva förändringar och utvecklas.

 

Lärare: Daniela Schutt
Kontakt: info@dinbalans.nu 070- 29 77 246

 

Att tänka på

  • Ät eller drick inga störra mängder två-tre timmar före yogan och vänta en halvtimme med mat och dryck efter yogan.
  • All träning sker på eget ansvar. Sätt dina egna gränser! Yoga är en process som tar tid. Låt den få göra det.
  • Om du är skadad eller går på behandling bör du meddela läraren. Säg till före klassen om det är det är något du inte vill säga inför alla.
  • Under menstruation rekommenderas vila första dagarna från Ashtangaträningen, om du känner att du inte påverkas mycket så kan du träna lugnt men undvik de inverterade ställningarna.
  • När du kommer till klassen, behåll salen i tystnad, meditera eller stretcha för att förbereda dig inför passet.

Ta med

  • Ta med dig en liten handduk /sarong. Du kan ha den själv vid träningen och vid vilan men även så att läraren kan använda den när du får justeringar.
  • Du behöver ha en egen matta med dig. För nybörjare finns det mattor att låna första gångerna du kommer.

Intoningsmantra

Om asato ma sad-gamaya
Tamaso ma jyothir-gamaya
Mrithyor-ma amrtan-gamaya
Om Shanti-shanti-shantihi

Lead me from the false path to the truth
Lead me from darkness to the light
Lead me from death to immortality
Cosmic Peace World Peace Personal Peace

Uttonings mantra

Om Yogena Chittasya Padena vacham
Malam sharirasya cha vaidyakena
Yo-pakarotam pravaram muninam
Patanjalim pranja-lira-na-tosmi

I bow with joined hands to the great sage Patanjali, who cured the imperfections of the mind through yoga, of speach through grammar and of body through medicine.