a

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer. Proin gravida nibh vel velit auctor aliquet. Aenean sollicitudin, lorem quis.

a

Latest News

    No posts were found.

 

Ashtanga Yoga

Ashtangayoga

Ashtangayoga räknas som en av de mest fysiska yogaformerna. Men även om vi utför många yogapositioner och det är mycket rörelse så följer varje klass exakt samma flöde. Det gör att du kan vända ditt fokus inåt och komma till ett meditativt flöde när du väl är van vid serien.

Serien består av solhälsningar, stående serie, sittande serie och avslutande serie. Ladda ner serien här.

Varje rörelse är kopplat till andetaget och du tränar upp din kontakt med kroppen. När jag undervisar Ashtangayoga är jag mån om att alla ska känna att de är med och kan utföra alternativ på sin egen nivå. Det är viktigare att du känner själv att du är på väg framåt och blir nyfiken på att utveckla och utforska din kropps styrkor och svagheter och hitta glädjen i att kunna göra positiva förändringar och utvecklas.

Styrka

Fokus

Rytm

Flexibilitet

Meditativt

Balans

Diciplin

Andning

a

KLASSLÄRARE

DANIELA SCHÜTT

Yogalärare

Daniela Schütt undervisar Ashtangayoga i Eskilstuna och har tränat Ashtangayoga i nära 15 år, främst i Indien med lärare som Balu Rajendran Thevar och Sheshadri, med årliga resor men även i workshops med Petri Rääsenen och Manju Jois. Danielas fokus är att göra Ashtangayoga tillgängligt för alla. Alla kan hitta sin nivå och njuta av sin egen utveckling och skapa sin egen resa. Glädje och nyfikenhet är mitt motto

MÅNDAGAR

17.00-18.45

Klassen leds fram till navasana. Både nybörjare och erfarna tränar tillsammans och nivån anpassas efter individen

ONSDAGAR

17.00-18.45

Klassen leds fram till navasana. Både nybörjare och erfarna tränar tillsammans och nivån anpassas efter individen

TORSDAGAR

17.00-18.45

Klassen leds fram till navasana. Både nybörjare och erfarna tränar tillsammans och nivån anpassas efter individen

Styrka 0
Flexibilitet 0
Andning 0
Meditation i rörelse 0
Meditation i stillhet 0

Förkunskaper?

Inga förkunskaper krävs, du lär dig på vägen, nybörjare och erfaren är alla välkomna och var och en tränar på sin egen nivå. Däremot bör du tänka på att Ashtanga är en fysiskt ansträngande klass. Du kommer bli trött, starkare och smidigare.

Vill du komplettera med djupare kunskaper  kan du  gå en av våra Introkurser som hålls minst en gång per termin.

Nästa Introkurs

January 23, 2021 - January 24, 2021
Gränsgatan 22D

Priser?

Du kan dyka upp som Drop-In och du kan starta när som helst under terminen. Klassen är alltid blandad nybörjare med fortsättning, det gör att nybörjare har lättare att följa och vi lär oss av varandra. I klassen håller vi alltid en hjälpsam och glädjefylld stämning där alla nivåer får plats. En termin är ca 15 v lång. Du hittar fler kortalternativ under Priser

  • 165:-

    Drop-In

    165:-/klass
    • Giltigt på alla terminsklasser
    • Kan köpas med E-Passi
    • Boka enkelt via Momoappen
    • Köp och använd inom 10 mån
  • Boka
  • 1450:-

    Klippkort 10 ggr

    145:-/klass
    • Giltigt på alla terminsklasser
    • Kan köpas med E-Passi
    • Boka enkelt via Momoappen
    • EKAF-rabatt 100:-
  • Boka
Mest för pengarna
  • 3300:-

    Klippkort 30 ggr

    110:-/klass
    • Giltigt på alla terminsklasser
    • Kan köpas med E-Passi
    • Boka enkelt via Momoappen
    • EKAF-rabatt 100:-
  • Boka
a

INTONINGSMANTRA

Om asato ma sad-gamaya
Tamaso ma jyothir-gamaya
Mrithyor-ma amrtan-gamaya
Om Shanti-shanti-shantihi

Lead me from the false path to the truth
Lead me from darkness to the light
Lead me from death to immortality
Cosmic Peace World Peace Personal Peace

UTTONINGS MANTRA

Om Yogena Chittasya Padena vacham
Malam sharirasya cha vaidyakena
Yo-pakarotam pravaram muninam
Patanjalim pranja-lira-na-tosmi

I bow with joined hands to the great sage Patanjali, who cured the imperfections of the mind through yoga, of speach through grammar and of body through medicine.

Att tänka på

  • Ät eller drick inga störra mängder två-tre timmar före yogan och vänta en halvtimme med mat och dryck efter yogan.
  • All träning sker på eget ansvar. Sätt dina egna gränser! Yoga är en process som tar tid. Låt den få göra det.
  • Om du är skadad eller går på behandling bör du meddela läraren. Säg till före klassen om det är det är något du inte vill säga inför alla.
  • Under menstruation rekommenderas vila första dagarna från Ashtangaträningen, om du känner att du inte påverkas mycket så kan du träna lugnt men undvik de inverterade ställningarna.
  • När du kommer till klassen, behåll salen i tystnad, meditera eller stretcha för att förbereda dig inför passet.
  • Under klassen, ge inte tips till elever bredvid dig, fokusera på dig och träna i tystnad, låt läraren vara den som ger instruktioner. Det kan vara störande i klassen, samtidigt som du som elev kanske inte har bakgrund om eventuella skador eller andra begränsningar

Ta med

  • Ta med dig en liten handduk /sarong. Du kan ha den själv vid träningen och vid vilan men även så att läraren kan använda den när du får justeringar.
  • Du behöver ha en egen matta med dig. För nybörjare finns det mattor att låna första gångerna du kommer
a