Krydda din solhälsningar!

Bara solhälsningar kommer man långt med…. Tillhör du dem som aldrig hittar tid för att göra ett helt Yogapass? Första serien i Ashtanga tar ändå en hel del tid av din dag.

Bara Solhälsning A & B kan du komma riktigt långt med. Själv brukar jag ”krydda” dem när jag inte hinner med mer än bara dem. Här är mitt recept:

Solhälsning A

  • Första rundan som vanligt
  • Andra rundan: Plankan till Chaturanga 2 ggr istället för en ( Som armhäsurya-namaskarvning) Avsluta i Chaturanga och räkna till fem innan du fortsätter till uppåtgående hunden
  • Uppåtgående hunden stanna 5 andetag (Arbeta här med både ben, gluteus och skulderblad)
  • Nedåtgående hunden Benlyft (Lyft ena benet med böjt knä och rotera runt för att få öppna i höften, höj knäet så högt du kan och sedan rotera. Kom ihåg att alltid förankra det ben du står på så att det knäet inte roterar inåt)

3-5 Rundan:

Öka på  med en armhävning i chaturanga för varje runda. I övrigt samma (Dvs sista rundan gör du fem armhävningar innan du stannar i Chaturanga)

Solhälsning B

  • Stanna i Utkatasana 5 andetagSolhalsning B
  • Stanna fem andetag i varje krigare och jobba med ben och gluteus på det bakre benet.
  • Då det finns tre Chaturangas i varje solhälsning gör du bara extraövningarna på den sista chaturangan. D.v.s efter krigaren på vänster ben. Även här ökar du från 1-5 för varje solhälsning.
  • Nedåtgående hunden Benlyft (Lyft ena benet med böjt knä och rotera runt för att få öppna i höften, höj knäet så högt du kan och sedan rotera. Kom ihåg att alltid förankra det ben du står på så att det knäet inte roterar inåt)
  • Igen stanna i Utkatasana 5 andetag

 

Categories: PassZamlat

Related Posts

Zamlat

Yin/Pressur-Juli

Yin/Pressur- Juli- en linje om dagen Under Den här veckan kommer vi gå igenom en bindvävslinje om dagen i sköna Yin-pressurpass där vi blandar pressur med hjälp av bollar med yinövningar. Pressur är ett fantastiskt Read more…

Workshops

Intro till Sense-In Yoga

Sense-In är baserat på vår stressfysiologi. I Sense-In lär vi oss om hur vårt nervsystem fungerar och med det hur vi kan påverka det i den riktning vi behöver. Vi använder oss sedan av tekniker från olika traditioner som yoga, mindfulness, braingymövningar m.fl. Tre kvällar i Juli går vi igenom grunderna. 17.00-18.45. Vanligt klippkort/drop-in gäller

Info

Terminsstart HT 2019

Terminsstart HT 2019 V.34 Höstens schema börjar rulla fr.o.m v.34. Men vi börjar som du kanske redan sett redan v.32 med introduktionskurs i Ashtangayoga och v.33 en hel veckas djupdykning i Ashtanga! Även om jag Read more…