Ögonrörelser, är en fortsättning i serien för att sova gott.

diafragma pumpsmåAlla som har provat Yogans traditionella ögonrörelser vet hur djup skön vila man får direkt efter. Ögonen är kopplade till levern enligt den kinesiska medicinen. Levern blir väldigt tungt belastad vid stress. Man brukar säga att levern ska bryta ner och smälta gifter i kroppen, inte bara fysiskt utan även de känslor vi behöver hantera och smälta.

Gör så här:

Sitt bekvämt. Korslagda ben eller på knä. Under hela övningen se till att du inte rör huvudet eller nacken, det är bara ögonen som ska vara i rörelse. I varje riktning se så långt ut i den riktningen du ska som möjligt och fokusera blicken på en punkt i rummet. Var noga med att observera resten av kroppen så att du är mjuk och avspänd i käkar, axlar och andning.

  • Andas in Titta upp, andas ut titta ner.  11 ggr
  • Andas in titta åt vänster, andas ut titta åt höger.  11 ggr
  • Andas in titta diagonalt upp åt vänster, andas ut diagonalt ner åt höger. 11 ggr
  • Andas in titta diagonalt upp åt höger, andas ut diagonalt ner åt vänster. 11 ggr
  • Gör stora cirklar medsols. 5 varv
  • Stora cirklar motsols. 5 varv

Efter en helt avslutad sekvens, lägg dig ner och låt hela kroppen sjunka ner i djup vila. Känn hur du släpper taget och får stillhet i både tankar och kropp.

Categories: PassZamlat

Related Posts

Info

Allt om ryggen med gästlärare Olivia Berggren

Allt om ryggen Välkommen till workshopen där vi yogar för ökad kroppskännedom, styrka och glädje över kroppens alla möjligheter!Att ryggen är en central del av vår kropp i rörelse råder det inga tvivel om, men Read more…

Info

Gongbad – Koncert Mateusz Krawiec

Gongbad och föreläsning med Mateusz Krawiec 2 feb Gongbad är en upplevelse utöver det vanliga.En djupavslappning till de läkande vibrationerna av gongen ger en stressreducerande effekt. Vibrationerna hjälper oss att aktivera vårt parasympatiska nervsystem och djupt Read more…

Info

Backbend Journey

Tycker du att bakåtböjare är utmanande? Du är inte ensam. Därför kör vi en hel vecka med tid till bakåtböjare, Både övningar för att ge kroppen den styrka och rörlighet som behövs, men även den teknik och de saker vi kanske inte inte riktigt hittar själva för att göra bakåtböjare till din roligaste del i din träning.