shutterstock_63244177-kopiaVarje miniutmaning är tänkt att den ska vara just en utmaning, inte att det ska vara något man bara kan genomföra utan något att jobba emot. Först presenteras själva utmaningen sedan olika steg att jobba med på vägen dit. Just den här utmaningen klarar alla, den största utmaningen är att faktiskt få den gjord.

En vardag med soffor, stolar och bilsittande gör verkligen inte gott vare sig för våra höfter eller ryggar. Jag ser ofta en väldigt liten rörlighet just i bäckenets förmåga att tilta framåt. Detta gör att svansen dras in och vi får en kurvad rygg som såmåningom kan leda till ond rygg och diskbråck.

Med små övningar varje dag, som du kan göra när som helst på kontoret kan du vända trenden, från att bli stelar till att bli mjukare.

Utmaning: Öva bäckentilt 10 st 5 ggr/dag

Bäckenflex-stol-1SBäckenflex-stol-2teg 1: Bäckentilt vid stol/vägg.
Fäll framåt 90° vid en stol eller vägg. Försök sträcka ut ryggen och göra den lång. Dra nu in svansen, känn hur ryggen kurvas av bäckenets rörelse. Gör nu tvärtom, lyft svansen så högt du kan, känn hur ryggen slätas ut eller till och med svankas, men även hur baksida ben sträcks ut. Fortsätt nu tilta fram och tillbaka 3 min. Repetera flera gånger/dag.

 

Pachiflex-2 PachiflexSteg 2: Sittande bäckentilt. Sitt med raka ben. (detta kräver att din hamstrings är redo för det) Gör samma som i övning 1. Tilta bäckenet fram och tillbaka. Du kommer efter en stund känna att detta jobbar med nedre delen av ryggen.

Categories: MiniutmaningarZamlat

1 thought on “Miniutmaning: Lossa bäckenet”

Cecilia · december 25, 2016 at 8:18 e m

Okido, utmaningen antagen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Related Posts

Workshops

Introduktion i Ashtangayoga 9-11 aug

Introduktionskurs i Ashtangayoga 3 dagars workshop i Ashtangayogans grunder.Denna omgång får du hela 4 klasser varav två teknikklasser, en hel klass med ashtangans första serie samt en klass i andningsgrunder. Ashtangayogan är en av de Read more…

Workshops

Ashtanga Sommarvecka 12-17 Aug

Daniela håller en hel veckas Ashtanga. Den här veckan passar utmärkt för dig som vill fördjupa din Ashtanga och få en perfekt avslutning på sommaren/start på höstterminens yoga! Jag håller ledd Ashtanga, med fördjupande teman som pranayama, bandhas och drishti, bakåtböjare mm.

Info

Terminsstart HT 2019

Terminsstart HT 2019 V.34 Höstens schema börjar rulla fr.o.m v.34. Men vi börjar som du kanske redan sett redan v.32 med introduktionskurs i Ashtangayoga och v.33 en hel veckas djupdykning i Ashtanga! Även om jag Read more…