Hela tiden återkommer den där balansen, balansen mellan att vilja och känna. När vi rör oss utifrån viljan, tar vi i lite för mycket, vi rör oss utifrån huvudet, en föreställning om hur det ska vara eller något vi vill uppnå. Vi glömmer att känna efter hur det känns. Kanske tvingar vi kroppen till en rörelse i motsats till att känna oss dit.
Men viljan behövs ändå, för att ta oss till yogamattan, för att bestämma oss för att vi överhuvudtaget ska yoga, för ärligt talat så är känslan oftast ganska bekväm av sig, eller rent av lat. Om vi bara skulle göra ”vad som känns bra” hela tiden skulle vi inte komma någonstans i livet, inte lära oss någonting. Vi behöver viljan för att ta oss ut ur vår komfortzon, för att utvecklas, utforska.

”If you only go with the flow you might end up in the gutter”

Denna balans är en av de första stegen buddha lärde ut till de munkar som han tidigare hade tränat asketiska övningar med, två extremer, å ena sidan har vi njutning och att bara göra det vi känner för, att glida in i njutning och följa sinnena. Å andra sidan den asketiska självutplåningen (som buddha hade praktiserat i många år utan framgång) där man med viljan styr kroppen. Även om de flesta av oss inte befinner oss i någon av de extremerna så finns balansgången alltid där, i alla val vi gör, i alla rörelser, i varje andetag.

Viljan hjälper oss skapa form och inom den formen får vi plats att känna.
Det är som allt i livet, balansen mellan plus och minus. Att hitta mittenvägen.
I varje asana behöver vi lite vilja, för att starta riktningen och sedan bara andas för att låta kroppen känna sig in i positionen i motsats till att vilja sig in i en position.

Att andas medvetet är likadant det en hårfin balans mellan vilja och känsla. Vilja för att vi lägger till medvetenheten och kanske även formen, känsla då andetaget fortfarande är mjukt och följsamt så att det skapas utrymme och plats. Ujjay kan lätt misstas för en ansträngd andning, när den egentligen bara är en lätt kontraherering av halsen, det utrymme som viljan får ta, allt annat i andetaget är lika avslappnat flödande fortfarande.

Hitta din balans i din yogaträning genom att känna skillnaden mellan vilja och känsla i varje rörelse, i varje andetag. Notera och se när viljan kliver in lite för mycket, när viljan vill prestera. Känn efter vad som händer i kroppen, i rörelsen när vi slutar vilja. Notera när känslan kliver in och förhandlar med dig, kanske om att det skulle vara skönare att njuta en stund till i sängen.  Notera hur olika lätt/svårt det är från en dag till en annan. Hur allt är föränderligt och växlande.

vilja – känsla – i balans

Varmt lycka till!


0 thoughts on “Vilja och känsla”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Related Posts

Info

Fascia Facts 14 Dec

Fascia Facts på Mowe 14 dec ”Bindväv är bara förpackningsmaterial”…. japp det trodde man länge. Men nu vet vi att det har mängder med uppgifter i kroppen och klassas som ett ”nytt” organ. Bindväven kan Read more…

Info

Rabatter till dig som behöver det

Rabatter till dig som behöver det Vi vill att du som verkligen behöver det fortfarande ska kunna yoga till ett lägre pris. Med en rabatt som hjälper dig att kunna yoga och ta hand om dig Read more…

Info

Viryayoga på DinBalans

Du har väl inte missat att vi från och med denna terminen har klasser i Viryayoga!!! Viryayoga är en dynamisk yogaform som med sin fokus på biomekanik gör det möjligt att utöva yoga med minimerad skaderisk och samtidigt systematiskt stärka och mjuka upp kroppen. Ordet virya kommer från språket sanskrit och betyder "energi" eller "kraft". Ett passande beskrivning av hur man känner sig efter en viryayogaklass!