Kundaliniyogan har en mängd verktyg som hjälper oss få olika effekter i kroppen. Något som ofta efterfrågas är god sömn!! Många har problem med att sova pga stress. Det här är ett pass som vi har använt på Antistressklassen på fredagar och som hjälper dig att somna gott om kvällen.

Pass för bättre sömn. Håll ögonen slutna med fokus i 3:e ögat. Avsluta varje övning med rotlås, dock ej vid menstruation.

 

Andas nadi shodana1.  Tryck höger tumme för höger näsborre. Andas långa djupa andetag in och ut genom vänster näsborre. 1-3 min.

 

 

 

pachimottan copysmå2.  Sträck ut benen framför dig. Sträck dig fram och ta tag om tårna eller så nära du når. Sjunk fram med överkroppen och häng tungt ner mot lår och knän. Långa djupa andetag in och genom näsan. Tänk SAT på in- och NAM på utandning. 1-3 min.

 

 

bordet3.  Dra upp knäna och sätt fotsulorna i golvet. Sätt händerna i golvet invid kroppen. Pressa upp höfterna och baken så att din kropp bildar en bro med armar och ben som brofästen. Slut ögonen och låt huvudet hänga. Långa djupa andetag genom näsan. Utan att sluta andas gör du nu rotlåset och håller det under fortsatt långsam andning. 1-3 min. Släpp rotlåset och fortsätt med långa djupa andetag i ställningen i ytterligare 1-3 min. Vila på rygg.

 


4.
  På rygg: Lyft armarna upp mot taket. Knyt nävarna och böj underarmarna in mot varandra så att de hänger parallella med golvet. Knyt nu nävarna hårt, andas in och håll andan. Dra nävarna sakta ner mot bröstet. Spänn hela kroppen och släpp fram all ilska du kan uppmana. Dra!! När du inte kan hålla andan mer, tryck nävarna mot bröstbenet och andas ut. Repetera hela övningen ytterligare en gång. Vila på rygg. (ingen bild)

Mudra5. Lätt meditationsställning med händerna i knät. Höger hand i vänster. Tryck tumspets-arna mot varandra, pekandes framåt. Ögonen 1/10 öppna. Fokusera på nästippen. Andas in genom näsan och fyll lungorna i fyra sniffar. Håll andan en stund. Andas ut genom näsan i två fnysningar. När du andas in tänk mantrat SA TA NA MA i takt med sniffarna. Under det att du håller andan tänk samma mantra ytterligare fyra gånger. När du andas ut tänk WAHE GURU i takt med de två fnysningarna. Fortsätt på detta sätt i upp till 11 minuter.

Sa Ta Na Ma = födelse, liv, död, återfödelse.

Wahe Guru = extas bortom all beskrivning

Categories: PassZamlat

Related Posts

Zamlat

Yin/Pressur-Juli

Yin/Pressur- Juli- en linje om dagen Under Den här veckan kommer vi gå igenom en bindvävslinje om dagen i sköna Yin-pressurpass där vi blandar pressur med hjälp av bollar med yinövningar. Pressur är ett fantastiskt Read more…

Workshops

Intro till Sense-In Yoga

Sense-In är baserat på vår stressfysiologi. I Sense-In lär vi oss om hur vårt nervsystem fungerar och med det hur vi kan påverka det i den riktning vi behöver. Vi använder oss sedan av tekniker från olika traditioner som yoga, mindfulness, braingymövningar m.fl. Tre kvällar i Juli går vi igenom grunderna. 17.00-18.45. Vanligt klippkort/drop-in gäller

Info

Terminsstart HT 2019

Terminsstart HT 2019 V.34 Höstens schema börjar rulla fr.o.m v.34. Men vi börjar som du kanske redan sett redan v.32 med introduktionskurs i Ashtangayoga och v.33 en hel veckas djupdykning i Ashtanga! Även om jag Read more…