Stress och dålig matsmältning går hand i hand. Det beror på att när stressystemet går igång fördelas blodet ut i lemmarna för att vi ska kunna fly eller slåss. Blodet dras bort från bålen och matsmältningen får då inte det blod det behöver för att kunna tillgodogöra sig maten på rätt sätt.

Det allra viktigaste för matsmältningen är att ha en bra balans mellan sympatiska och parasympatiska nervsystemet.

Därför är lugn och ro innan och efter måltid det första du kan göra för magen. Om du ändå känner att magen inte kommer igång och behöver kickstartas så kan du prova denna övning:

Hugga ved:

hugga ved-2 Hugga vedsmå

Sitt på knä. Använd en kudde mellan fötter och rumpa eller bygg upp en höjd mellan fötterna  med block att sitta på.

Knäpp händerna och håll armarna raka genom hela övningen.

Andas in och dra armarna upp. Andas ut och hugg armarna tillbaka ner. Tänk dig att du hugger ved.

Arbeta i en kraftig rytm 1-3 min.

Categories: PassZamlat

Related Posts

Workshops

Introduktion i Ashtangayoga 9-11 aug

Introduktionskurs i Ashtangayoga 3 dagars workshop i Ashtangayogans grunder.Denna omgång får du hela 4 klasser varav två teknikklasser, en hel klass med ashtangans första serie samt en klass i andningsgrunder. Ashtangayogan är en av de Read more…

Workshops

Ashtanga Sommarvecka 12-17 Aug

Daniela håller en hel veckas Ashtanga. Den här veckan passar utmärkt för dig som vill fördjupa din Ashtanga och få en perfekt avslutning på sommaren/start på höstterminens yoga! Jag håller ledd Ashtanga, med fördjupande teman som pranayama, bandhas och drishti, bakåtböjare mm.

Info

Terminsstart HT 2019

Terminsstart HT 2019 V.34 Höstens schema börjar rulla fr.o.m v.34. Men vi börjar som du kanske redan sett redan v.32 med introduktionskurs i Ashtangayoga och v.33 en hel veckas djupdykning i Ashtanga! Även om jag Read more…