a

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer. Proin gravida nibh vel velit auctor aliquet. Aenean sollicitudin, lorem quis.

a

Latest News

    No posts were found.

 

Blog

Pressur tillsammans med stretch ökar rörligheten dubbelt så mycket som bara stretch.

Pressur för flexibilitet och muskelstyrka

Pressur tillsammans med stretch ökar rörligheten dubbelt så mycket som bara stretch.

Dessutom ökar det styrkeutslaget i muskeln med +11% när vi använder pressur medan bara stretch minskar muskelstyrkan med -2,5%.

En studie gjord av Robyn Capobianco som visar att pressur och stretch i kombination har långt större effekt än enbart stretch. I TVÅ avseenden. Både gav pressur/stretch bättre resultat avseende rörligheten. Samtidigt gav den motsatta effekten på muskeln avseende styrkan.

När man mätte flexibilitet visade enbart stretch ge +9 % ökad rörlighet jämfört med Pressur/stretch gav+ 21% ökad rörlighet.

När man även mätte MVC (Maximum Volontary Contraction) Hur mycket muskeln kunde kontrahera efter övningarna visade enbart stretch en -5% MINSKNING medan pressur/stretch gav en +13% ÖKNING.

(Mätt på medelålders testpersoner. Bland unga var siffran -2,5% respektive +11%)

Det är anmärkningsvärt då många av argumenten MOT stretch är just att det skulle minska muskelns styrka.

Det här inlägget är intressant tycker jag, just för att jag själv alltid talar om att vi måste ha balans i kroppen. Vi behöver hitta balans  mellan rörlighet och styrka. Det är när det skiljer sig för mycket som det blir obalans.  En del av oss har mest styrka men mycket begränsad rörlighet och andra mycket rörlighet och alldeles för lite styrka. Jag tror vi alla kan visualisera problematiken för de båda ytterligheterna. Nu diskuteras en del om Yinyoga, en del hyllar Yin och andra kritiserar det för att vi inte ska skapa för mycket rörlighet och påverka leder negativt.

Mitt filosofi är: Be a bodynaut! Det finns lika många svar som det finns kroppar. Se, analysera och reflektera själv vad du behöver!! Är du väldigt rörlig? Kanske är inte yin det du behöver, utan fokusera på styrka, kombinera din yin med pressur. Kanske behöver du även träna upp elasticiteten i din bindväv. (kommer ett inlägg om det). Överrörliga upplever ofta smärta i kroppen som resultat av att musklerna försöker göra det jobb fascian inte gör. Långa hålltider med belastning utvecklar starkare fascia. Är du rörlig i bara en riktning, anpassa din yin därefter. Är du den stela kroppstypen, hitta dina låsta områden och snällt, varsamt lirka upp dem. Tillsammans med pressur behöver du inte oroa dig för att du ska dra ner ditt muskelutslag.

Fasciayoga


På mina fasciaklasser använder vi pressur och även en del yinpositioner för att mjuka upp och få en genomgång av stela delar i kroppen. Du kommer hitta områden som du kanske aldrig tidigare lagt märke till och ibland upptäcker vi att en mjukare vadmuskel gör hela ryggen mjukare. Du kommer upptäcka vad som är dina problemområden men även en insikt i och verktyg att hantera och förändra gamla mönster i kroppen.

Länk till studien med Capobianco: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30714484
Lyssna på Capobianco i en intervju om studien: http://www.jasonyoga.com/podcast/episode150/

Fotocredit: Annie Spratt